tirsdag 23. september 2008

Barn og treningssenter

nå skal jeg skrive om en artikkel jeg egentlig ikke helt vet hva jeg syns om.
Hørte fra lærern at 20% av barn under 18 år er overvektige. Og det er altfor mye syns jeg.
Og med tanke på det er det kanskje bra at barna får være med på treningssentrene.
Men jeg syns jo barn har mange alternativer til aktiviteter som det er jeg da.
De kan jo som regel gå på hva de vil. Eks. Fotball, dans, ridning, friidrett, håndball osv...
Det som kan være et promblem er jo at hvis foreldrene trener på treningssent og barna har andre aktiviteter så kan det bli vanskelig med kjøring og nok tid. Da er det jo greit at barna og foreldrene trener og er i aktivitet på samme sted eller hva?

Barn har jo godt av all fysisk aktivitet og det jo bare å være ute å leke på lekeplassen eller i skogen. Når barn er i fysisk aktivitet ute i skogen eller lekeplassen og klarter i stativer eller i trær lærer de balanse, koordinasjon og smidighet. Det er kanskje noe de ikke får ved å være på et treningssenter.

I artikklen står det at den største motivasjonen for barn er å være sammen med de voksne. Å leke med mor og far er morsomt. Å da sende barn til treningssentre hvor foreldre og barn trene trener hver for seg er jo det motsatte av hva barn liker og kanskje trenger.



Så min mening er at barn har det bedre ute i frisk luft, men å være på treningssentre noen ganger er det ikke noe i veien med.

Ingen kommentarer: